mypaint

mypaint
warna warni cerita hidup
Daripada Allah kita datang dan kepada Allah jua kita akan dikembalikan

Friday, 28 February 2014

Offer Insurans punya cerita

Alhamdulillah..masih bernyawa hingga ke hari ni dan semalam, Allah beri satu lagi pengalaman hidup..
meniti usia 26 tahun ni, aku memang masih kurang ilmu tang insurans walaupun pernah search kat tenet. Dan masa renew akaun agrobank, staf kat bank tu ada bagitau pasala insurans agrokasih.. aku faham dan aku setuju je la..

Dan semalam, ada phone call, no pejabat, aku terus angkat..sebab kot aku dapat panggilan temuduga ke yg pnting2 lain..

Dan lepas tu, orang tu kenalkan diri dia dan entah la knp aku bagi dia cakap panjang lebar, pasal insurans..aku macam tak percaya, yang aku ni pun sangatlah lurus aku cakap, ni betul ada kjasama dengan cimb ke? dia kata memang ye.mula2 tu dia kata, perbualan dirakam. Aku memang pernah dapat call dari entah mana2 syarikat yg kata perbualan dirakam tapi bukan pasal insurans, pasal en. PT. Pas tu dia ada kata la nnti dok akan hantar bla bla bla..

Awat aku setuju???

Bila aku pk balik, aku tak minat sangat dengan plan dia. Plan perlindungan untuk kanser..bukanlah nak kata aku ni akan sihat terus. diharapnya macam tu la. tapi aku tak minat plan dia.. yang aku kata ya tu kenapa? huhuhu..

Dan lagi, kalau memang betul syarikat ni kjsama dengan cimb, aku tak kisah la sangat walaupun kisah jugak sebab gaji aku bukan banyak pun, nak potong insurans la, pt lagi.. nak saving lagi, nak bayar makanan Myvi tu lagi..macam2 nak guna..patutnya mungkin aku boleh hold dulu tuk ambik insurans..tapi dah terjawab ye..
bila search kat tenet rupanya memang ada kes penipuan caller dri org2 macam ni...so, aku makin tambah risau...

Then, teringat sorang kawan sekolah rendah aku yang kerje kat cimb.. (hikmahnya bila Allah temukan aku dengan dia di cimb..tak ku duga, tak kusangka...Allah yang maha berkuasa, cantik sahaja aturanNya). Dan aku tanya dia, then, dia kata memang sun life ni kjasama dengan cimb, so that, insya-allah, memang betul la apa yang en syukri (caller) tu cakap. 

Aku dah lega dah sikit kat situ, tapi isnin ni aku kena jugak ke CIMB pasal kes lain tapi dah alang2 jadi kes macam ni, aku rasa aku kena tanya la jugak org tu pasal sun life ni..ha, yang kes lain ni, adik aku punya hal, tapi sebab aku jugak la.. nak cepat punya pasal dah jadi lambat..konon, aku suh dia ke bank, keluarkan duit aku dri ATM, aku bagi no pin kat dia, aku ke library nak pulang dan pinjam buku... then tengah belek-belek buku, ada sorang budak ni tegur aku. 'N, no pin salah. Dah lebih 3 kali.' 

Tak ke dah makin melambatkan keje yang aku nak cepat????
then, pegi bank, beratur, dah nak pukul 4. Pukul 4, bank tutup pintu untuk masuk, tinggal la kekitaorang yang masih belum siap urusan. Sampai kat depan,a ku cakap pasal no pin tersalah, dia suh pegi kat meja belah sana...tengok, ramai orang,,, jadinya, kitaorang keluar je la dari bank tu...

Kesimpulannya, hari isnin kena la pegi CIMB untuk 2 urusan...

Dan untuk pengalaman aku tadi, lepas ni, kalau ada caller pasal insurans, cakap je tak beminat. Ape pun dia cakap, cakap je tak berminat, tak berminat, tak berminat, saya dah ada insurans (walopon tak de), saya tak minat. Kalau dia kata insurans kami lain, perlindungan gini gini gini.. cakap jugak, saya minta maaf, saya tak boleh, tak minat, tak nak...

Aku rasa sekalipun insurans tu sah, lebih baik kita berjumpa face to face kat opis yang sah tu la jugak.. 

Hem, setiap hari belajar daripada kehidupan... dan jangan lupa ucap syukur pada Allah atas segala nikmatNYA... moga Allah berkati kehidupan kita di dunia dan akhirat, moga Allah panggil kita dalam keadaan yang paling Allah redha..amiiinnnn...

19 comments:

  1. Abis tu, cimb buat ape je dgn kes insurance tu? Sbb sy dpt call dr insurance jgk n syg terckp setuju. Adehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti akak dapat buku polisi, ada option utk cancel. ad helpline semua utk cancel. depa xcleh paksa kite utk proceed kalo kite xnk

      Delete
    2. sy terambik la..kalau belum dapat policy dia.boleh cancel tak ? kacau urusan seharian betul lah

      Delete
    3. sy terambik la..kalau belum dapat policy dia.boleh cancel tak ? kacau urusan seharian betul lah

      Delete
  2. Saya pon da ckp setuju... tp policy insurans semua xdpt lg... tup2 hari ni check dia dah potong duit dlm akaun.. mcm mane tu?

    ReplyDelete
  3. Saya pon da ckp setuju... tp policy insurans semua xdpt lg... tup2 hari ni check dia dah potong duit dlm akaun.. mcm mane tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika masih dalam tempoh 'bertenang', adik boleh pulangkan balik polisi yang dihantar dengan pos ke pejabat syarikat terbabit. Maklumkan tidak setuju ambil insurans terbabit dan duit akan dipulangkan dalam masa 2 minggu hingga sebulan.
      Untuk mengambil insurans/takaful sebaiknya dapatkan dari agen yang berdaftar dan berjumpa face to face. Ini kerana jika apa-apa berlaku pada kita, senang untuk kita atau waris berhubung terus dengan agen kita. Agen ditugaskan untuk membantu client. Jika through phone, kita kena buat semuanya sendiri...
      Sila whatsapp saya untuk sebarang bantuan kerana saya adalah agen berdaftar di Great Eastern Takaful. Insyaallah kita akan berjumpa nanti. Kami sedia membantu.

      Zaidi Kassim 0196993795
      Siti Aminah Masro 0196993765

      Delete
    2. jika masih dalam tempoh 'bertenang', adik boleh pulangkan balik polisi yang dihantar dengan pos ke pejabat syarikat terbabit. Maklumkan tidak setuju ambil insurans terbabit dan duit akan dipulangkan dalam masa 2 minggu hingga sebulan.
      Untuk mengambil insurans/takaful sebaiknya dapatkan dari agen yang berdaftar dan berjumpa face to face. Ini kerana jika apa-apa berlaku pada kita, senang untuk kita atau waris berhubung terus dengan agen kita. Agen ditugaskan untuk membantu client. Jika through phone, kita kena buat semuanya sendiri...
      Sila whatsapp saya untuk sebarang bantuan kerana saya adalah agen berdaftar di Great Eastern Takaful. Insyaallah kita akan berjumpa nanti. Kami sedia membantu.

      Zaidi Kassim 0196993795
      Siti Aminah Masro 0196993765

      Delete
  4. sy pn dh tersetuju. tp kalau die dh deduct duit tp tak dpt polisi lg cmne. buatnye polisi lambat smpai. aduhh

    ReplyDelete
  5. saya pon bru setuju die call td... sunlife life insurance.... cmne nk batal blik insurance nii... takut die dh proceed

    ReplyDelete
  6. Ni insurance cimb yg sun protector tu? Yg kte thn k 15 bru dpt cash rm10k lbih n bnus hr jd

    ReplyDelete
  7. Ni insurance cimb yg sun protector tu? Yg kte thn k 15 bru dpt cash rm10k lbih n bnus hr jd

    ReplyDelete
  8. Saya pun dah cakap setuju tadi macam Mana nak batalkan insurance cimb ni ya...

    ReplyDelete
  9. saya pn tadi kena..adoiii

    ReplyDelete
  10. sy rasa en/cik ni slh. Act klu join insurance under bank dia tak kan kacau no pin cik/en melainkan adik cik/en yg salah masuk kan no pin tu shingga diblock. Pin no even bank sendiri tak tahu, dorg hanya blh reset je klu cik/en slh.. n psl yg cik/en dpt offer ni mmber cik/en sndiri kta btul kn..

    ReplyDelete
  11. Celaka tul mcm mana aku blh stuju..aku nak cancel lah..polisi entah mana duit dah ambil..aku nak cancel celaka.

    ReplyDelete
  12. Kena bawa perkara ni ke ppim ni..cakap ye ye je duit dalam acc dah kena kebas..x da sain document apa2 pun mudah Sgt diorg nk ambil duit org.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan buat macam tu silap silap makan diri. Memang takde sign apa apa document tapi kata setuju tu dianggap you dh setuju untuk ambil . Mana mana bank pun ada voice recording okay .

      Delete
  13. Xya la amek insurans ni, cara dia amek keje pun cara scam, dlu sye terpedaya konon kerja dkt bank prgila iv skali dia suh jadi telemarketing dkt plaza see hoy chan kt jln tun razak. Puii scammer xguna sehari je keje pastu blah

    ReplyDelete